تبلیغات
به وبلاگ اقتصاددان خوش آمدید(پژوهشگر حوزه های اقتصاد و مدیریت و رفاه و تامین اجتماعی و فضای کسب وکار )

پیچک

به وبلاگ اقتصاددان خوش آمدید(پژوهشگر حوزه های اقتصاد و مدیریت و رفاه و تامین اجتماعی و فضای کسب وکار )
ارائه دیدگاههای اقتصادی- مدیریتی- کارآفرینی -پژوهشهای کاربردی (مشاوره در حوزه های مدیریت و اقتصاد ) توسط نویسنده وبلاگ حسن سالک 
قالب وبلاگ
نویسندگان
لینکها

قالب میهن بلاگ تقویم جلالی

ابر برچسب ها
دولت الكترونیك راهی برای ارائه با كیفیت تر خدمات... electronic government

كشور آمریكا در كل جهان پیشرفته ترین كشور در زمینه فناوری اطلاعات به شمار می رود

گردآوری: بهروز سروش نیا

 

دولت الكترونیك راهی برای ارائه با كیفیت تر خدمات... electronic government

كشور آمریكا در كل جهان پیشرفته ترین كشور در زمینه فناوری اطلاعات به شمار می رود

گردآوری: بهروز سروش نیا

 

   امروزه بسیاری از كشور های در حال توسعه و در حال گذار در تلاش هستند تا با تدوین و اجرای پروژه های دولت الكترونیك خود را با واقعیات و محیط جدید منطبق ساخته و از مزایای آن بهره گیرند ، در حال حاضر كشور آمریكا در كل جهان پیشرفته ترین كشور در زمینه فناوری اطلاعات به شمار می رود ، كه در قاره آسیا نیز كشور سنگاپور دارای این مقام است1 در كشور ما نیز در تاریخ 22/4/81 طی مصوبه شماره 722/13 . ط دولت جمهوری اسلامی ایران این حركت آغاز شده كه امید است با این بارقه شاهد حضور فعال كلیه دوایر دولتی بر روی اینترنت برای ارائه خدمات باشیم ، تا با  امكان ایجاد تعامل و ایجاد سازمان های مجازی دولتی ضمن ایجاد سهولت و سرعت هر چه بیشتر در ارائه خدمات دولتی به مردم ، آنها بتوانند خدمت خاصی را كه باید از چند نهاد دولتی انجام شود به صورت یك جا از طریق اینترنت دریافت نمایند .

در عصر اطلاعات ، ایجاد دولت الكترونیك مدت هاست كه دیگر یك انتخاب نیست بلكه یك الزام است ، لذا در كشور ما نیز در برخی از سازمان های دولتی و بخش خصوصی با پرداخت هزینه های سنگین و ایجاد و نگهداری و توسعه شبكه اطلاع رسانی و پایگاه های اطلاعاتی و استفاده از سامانه و متخصصان فناوری اطلاعات به منظور دسترسی آسان مشتریان به اطلاعات مورد لزوم در جهت تحقق دولت الكترونیك گام هایی برداشته شده است كه با ورود به سایت های مرجع 2  آنها می توان به بخشی از خدمات فروش و اطلاعات خاص دست یافت و یا پیشنهاد انتقاد و شكایت خود را مطرح نمود و یا از طریق صندوق پست الكترونیكی با مسئولین سازمان ها ارتباط برقرار نمود ، همچنین این سازمان ها با ایجاد سایت منابع انسانی در خصوص استخدام ، ارائه اطلاعات پرسنلی ، مشاهده ساعات كار و خدمات پرسنلی امكاناتی را برای استفاده كاركنان خود فراهم می نمایند .   

تعاریفی از دولت الكترونیك

دولت الكترونیك نوعی نوآوری در خدمات عمومی با استفاده از فناوری اطلاعات است ، بدین صورت كه در یك دولت الكترونیك تسهیلات لازم  و خدمات دولتی به افراد نه تنها با كیفیت و به راحتی و بدون محدودیت های زمان و مكان ارائه می شود ، بلكه موجب ارتقاء رقابت پذیری ملی خواهد گردید .

دولت الكترونیك به معنای فراهم نمودن شرایطی است كه دولت بتواند خدمات خود را به صورت شبانه روزی   ( 24 ساعته ) و در تمامی روز های هفته به شهروندان ارائه كند ، امری كه در سال های اخیر در دستور كار دولت ها قرار گرفته و به وسیله آن در صدد برآمده اند تا فرایند سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی را به كمك فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات اصلاح كرده و از طریق آن به شیوه كارآمد تری به ارائه اطلاعات سریع ، مستقیم و توزیع خدمات به شهروندان بپردازند ، تا ضمن حذف فرایند تمركز زدایی ، با استفاده از توانمندی ها و مهارت های سازمان ها و كاركنان موجبات در دسترس تر بودن خدمات ، بهبود كارآیی ، افزایش كیفیت و ارتقاء سطح مشتری مداری ، پاسخگو تر بودن ، اثربخشی و انعطاف پذیری بیشتر ، تغییر و پویایی محیط فراهم گردد .

دولت الكترونیك استفاده از فناوری ، بویژه كاربرد مبتنی بر وب سایت های اینترنتی برای افزایش دسترسی و ارائه خدمات و اطلاعات به شهروندان ، شركاء تجاری ، كاركنان و سایر موسسات است .

برخی دولت الكترونیك را آغاز عصر مجازی یا موج چهارم نامیده اند ، كه با استفاده از آن همه شهروندان به گونه ای یكسان می توانند از فرصت مشاركت در تصمیمات برخوردار شده و به نوعی بر وضعیت و كیفیت زندگی خود تاثیر بگذارند .

دولت الكترونیك یك دولت دیجیتال ، بدون دیوار و دارای سازمانی مجازی است كه خدمات دولتی خود را به این صورت بر خط 3  ارائه می كند و موجب مشاركت مردم در فعالیت های مختلف اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی می شود .

 در یك جمع بندی از تعاریف ذكر شده فوق ، به طور كلی دولت الكترونیك در برگیرنده موارد زیر است :

         - ایجاد شرایط دسترسی بیشتر به اطلاعات دولتی

         - بهبود مشاركت مردمی از طریق تعامل عمومی مردم با مقامات دولتی    

         - شفاف كردن فعالیت ها

         - پاسخگویی به عملكرد ها

         - ایجاد فرصت های توسعه در مناطق محروم

         - كاهش فرصت های فساد

مزایای دولت الكترونیك

         - بهبود ساختار ها و و فرایند های دولتی و ایجاد تحول شگرف در فرهنگ ادارات

         -  ایجاد زمینه مناسب برای دسترسی برخط به اطلاعات و خدمات مورد نیاز كاربران و خدمات گیرندگان

         - ارائه خدمات در زمان و مكان دلخواه به شهروندان

         - امكان استفاده از فناوری اطلاعات برای مهندسی مجدد سازمان ها جهت كارآمد تر و پاسخگو تر ساختن آنها در برابر انتظارات مشتریان

         - افزایش ساعات كاری سازمان ها به 24 ساعت ، در طول تمامی روز های تعطیل و غیر تعطیل هفته

         - معطل نشدن مشتریان در صف ارائه خدمات و اطلاعات

        - ارائه خدمات و اطلاعات مورد نیاز مشتریان با كیفیت بهتر و ارزان تر ، ظرف چند دقیقه یا چند ساعت

         - كارمندان دولت نیز می توانند به سادگی و به صورت كارآمد تر مانند كاركنان دنیای تجارت امور خود را انجام دهند .

         - كوچك سازی سازمان ها، كاهش هزینه ها از طریق ادغام و حذف سامانه های اضافی و موازی

         - حذف یا كاهش استفاده از هزاران اسناد كاغذی با دیجیتال كردن آنها

         - ارتباط بخش ها و افراد به یكدیگر كه شامل : الف - تعامل دولت و شهروندان 4  ب - تعامل میان سازمان های دولتی ( دسترسی سازمان ها به اطلاعات یكدیگر ) 5  ج - تعامل میان سازمان های دولتی و بخش خصوصی      ( پرداخت مالیات ، مجوز ها ، ... ) 6  د - تعامل میان دولت و كارمندان دولت ( اطلاعات پرسنلی كاركنان ، دریافت خدمات پرسنلی ، ... )   

         چهار گام را برای اطمینان یافتن از توفیق دولت الكترونیك پیشنهاد می كنند :

         گام نخست شناختن مشتریان ، كه آنان چه كسانی هستند ؟

         گام دوم سوق دادن مشتریان به سمت استفاده از خدمات

اینترنت بهترین شیوه برای جذب مشتریان است كه با تشكیل یك سایت مرجع برای تعاملات كلیه مشتریان صورت می پذیرد ، زیرا مشتریان كمتر دوست دارند به دفاتر و كیوسك ها جهت گرفتن خدمات مراجعه كرده و در صف بایستند ، اگر تسهیلاتی ایجاد شود كه آنها در منزل خدمات خود را دریافت كنند به رضایت آنان منجر می شود و دردسر های كاركنان نیز كاهش می یابد .

 گام سوم شناختن نیاز های مشتریان و اینكه آنها چه می خواهند ؟ ( درخواست هایی چون : تسهیلات ، در دسترس بودن ، قابل اعتماد بودن خدمات و ارائه سریع و كم هزینه خدمات )

گام چهارم ادامه دادن ارتباط مناسب با مشتریان و وفادار نمودن آنها به خود به منظور بهبود شرایط اقتصادی

در پایان باید افزود تغییر فكری و فرهنگی مورد نیاز برای دولت الكترونیك مهمتر از منابع مالی اختصاص داده شده است و بهبود كیفی بر بهبود كمی و حركت به سمت رهبری و نوآوری به جای تقلید و پیروی از كشور های دیگر برتری دارد .

بدین طریق ، توسط دولت الكترونیك همه نوع فعالیت های تجاری و خدمات عمومی دستگاه های دولتی در محیط اینترنت به صورت بر خط در دسترس مردم بوده و خدمات مشتری محور ، یكپارچه ارائه خواهد شد ، افزون بر اینكه فرایند های تكراری و همپوشان و همچنین غیر لازم حذف و محدود خواهد شد .

یادداشت :

1 - ایران در بین كشور های جهان رتبة 115 را كسب كرده است .

 معادل فارسی آن سایت مرجعPORTAL2 -  

معادل فارسی آن برخطON LINE3 -  

G2C  GOVERNMENT TO CITIZEN4 -  

G2G  GOVERNMENT TO GOVERNMENT5 -

B2G  BUSINESS TO GOVERNMENT6 -

G2E  GOVERNMENT TO EMPLOYEE7 -  

منابع :

دولت الكترونیك و حكومت داری خوب  محسن فرهادی نژاد ماهنامه تدبیر شماره 169 خرداد 85

دولت الكترونیك علی حسین زاده مقاله اینترنتی خرداد 1384

دولت الكترونیك ، خبرگزاری سلام یكشنبه 26 مهر ماه 1385

تجارت الكترونیكی مهدی رفتاری نشریه هموطن سلام اسفند 1383




طبقه بندی: فناوری اطلاعات،
[ شنبه بیست و نهم مردادماه سال 1390 ] [ 10:11 بعد از ظهر ] [ حسن سالک ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ


از پیامبر اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ روایت شده كه:
خداوند چون برای كسی نیكی بخواهد او را عالمی ژرف نگر در دین می سازد
شهید مرتضی آوینی:
پندار ما این است که ما مانده ایم و شهدا رفته اند، اما حقیقت آن است که زمان ما را با خود برده است و شهدا مانده اند ، آن روزها مانده و باد زمان ما را با خود برده است حقیقت همین است

شعر:

باید ای دل اندکی بهتر شویم

یا نه اصلا آدمی دیگر شویم

از همین امروز هنگام نماز

با خدا قدری صمیمی تر شویم



آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :